فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 6 آبان 1392برچسب:صنایع‌دستی ایران با برندهای ساخت چین, توسط نیما ذاکری سعید |
شنبه ۹۲/۰۸/۰۴ | ساعت: ۱۳:۲۲ | کد خبر: 2580 | بازدید: 513 | سرویس: صنایع دستی | © سعیده سخایی
پست الکترونیک
چاپ

فرقی نمی‌کند اصفهان باشد تبریز یا قم، کالاهایی که به نام صنایع‌دستی ایران در کشورهایی مانند چین ساخته می‌شود مانع از فروش کسب و کار هنرمندان این شهرها می‌شوند.

میراث ما / خبرگزاری فارس: قصد خرید یک سوغات خوب داری، خوراکی نباشد، چیزی که یادگار بماند و با دیدن آن شهر قم را به یاد بیاورد؛ از عده‌ای آدرس بازار یا مغازه‌ای را می‌گیری که بتوان صنایع‌دستی با تنوع زیاد در آن پیدا کنی اما پاسخی نمی‌شنوی!

بنا به تعریف کارشناسان سازمان صنایع‌دستی ایران، صنایع‌دستی به مجموعه‌ای از هنرها و صنایع اطلاق می‌شود که به طور عمده و با استفاده از مواد اولیه‌ بومی انجام می‌شود همچنین قسمتی از مراحل اساسی تولید به کمک دست و ابزار دستی ساخته شده که در هر واحد آن ذوق هنری و خلاقیت سازنده به نحوی تجلی یافته و همین عامل وجه تمایز اصلی این‌گونه محصولات از مصنوعات مشابه ماشینی و کارخانه‌ای است.

صنایع‌دستی یک هنر ـ صنعت است که دارای هر 2 ویژگی مصرفی و هنری بوده و از بینش، ذوق، اندیشه و فرهنگ تولید کننده برخوردار بوده و حامل روح ملت‌ها و نشا‌ن‌دهنده هنر آن سرزمین است.

این هنر ـ صنعت که از نسلی به نسل دیگر و سینه به سینه منتقل شده تنها یک کالا نیست بلکه خصوصیات فرهنگی و ویژگی‌های یک قوم است که از این طریق به ما منتقل می‌شود.

صنایع‌دستی مکمل گردشگری است

صنایع‌دستی مکمل گردشگری است و نوعی ارتباط فرهنگی را بین جوامع به‌وجود می‌آورد از جمله کارکردهای آن انتقال باورها و اعتقادات اقوام مختلف ایرانی است.

این هنر ـ صنعت به عنوان یک بخش فرهنگی و اجتماعی در انتقال فرهنگ گذشته به آینده نقش موثری دارد و می‌تواند در راستای دستیابی به اهداف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کمک کننده باشد.

شناسایی 18 هزار نفر از هنرمندان استان قم

مفهوم صنایع‌دستی در همه کشورها یکسان نیست؛ در کشورهای صنعتی محتوای هنری و ظرافت آن بیشتر دیده شده و کار تخصصی محسوب می‌شود اما در کشورهای جهان سوم صنایع‌دستی فراگیر و مردمی بوده و تفاوت آن با کالاهای ساخت ماشین این است که هر کالای دست‌ساز هویتی مستقل برای خود دارد.

مدیریت صنایع‌دستی قم قدمتی نزدیک به 16 سال داشته و شهرستان‌های قم، کهک، قنوات، جعفریه، دستجرد و بخش‌های مرکزی سلفچگان، قاهان و گازران را زیر پوشش دارد.

مدیریت صنایع‌دستی اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم 18 هزار نفر از هنرمندان استان را شناسایی کرده و به منظور ترویج آموزش احیا و توسعه صنایع‌دستی در 50 آموزشگاه به آموزش علاقه‌مندان صنایع‌دستی و صدور گواهی آموزش پس از پایان دوره آموزشی می‌پردازد.

این مدیریت به علاقه‌مندان فعال در حوزه صنایع‌دستی کارت شناسایی و جواز تاسیس ارائه می‌دهد.

صنایع‌دستی استان قم نزدیک به 22 رشته داشته که فرش، منبت، معرق چوب و کاشی‌کاری آن شهرت بیشتری دارد.

نقش نمایشگاه بین‌المللی در شناسایی صنایع‌دستی استان قم

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم با تاکید بر کیفیت بالای صنایع‌دستی استان می‌گوید: حضور و فروش آثار صنایع‌دستی در عرصه‌های بین‌المللی می‌تواند علاوه بر انتقال فرهنگ و هنر استان بیش از پیش موجب رونق کسب و کار هنرمندان این آثار شود.

به گفته مهدی نصراصفهانی نمایشگاه‌های بین‌المللی نقش مهمی در شناسایی صنایع‌دستی استان دارند و فهرست و زمان برگزاری این نمایشگاه‌ها پس از اعلام رسمی از سوی سازمان مرکزی به هنرمندان اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی ابراز می‌کند: ارائه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی فاخر استان به‌ویژه هنرهای مذهبی در سطح بین‌المللی می‌تواند جلوه‌ای از فرهنگ و آداب و رسوم ارزشمند تاریخی استان را به جهانیان معرفی کند.

صنایع‌دستی چینی

در بازار نامطمئن صنایع‌دستی حضور کالاهای چینی جای تاسف دارد؛ می‌توان گفت این بازار امروزه در تسخیر محصولات چینی است و وفور آن به حدی است که به ورشکستگی تعداد زیادی از هنرمندان این صنعت ـ هنر منجر شده است.

بازارهای سنتی شهرهای مختلف کشور انباشته شده است از کالاهای غیربومی مشابه و فرقی نمی‌کند اصفهان باشد تبریز یا قم، کالاهایی که به نام صنایع‌دستی ایران در کشورهایی مانند چین ساخته می‌شود مانع از فروش کسب و کار هنرمندان این شهرها می‌شوند.

ایجاد مراکزی برای فروش صنایع‌دستی در مناطق مختلف به طور عمده می‌تواند نارسایی در حفظ اصالت ویژگی طرح‌ها و نقوش صنایع‌دستی را برطرف سازد.

صنایع‌دستی به اشتغال منجر شده و مشاغل خانگی را رونق بخشیده است همچنین باید توجه داشت که صادرات فرهنگی با توسعه صادرات صنایع‌دستی انجام می‌شود.

می‌توان با تبلیغات قوی و مناسب سلیقه مردم را به سمت استفاده از کالاهای صنایع‌دستی سوق داد و غبار از روی این هنر ـ صنعت پاک کرد.


.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.